Οταν οι σχέσεις ραγίζουν την καρδιά

Οι καθημερινές τριβές και η υποβόσκουσα ένταση, η οποία κατά κανόνα κορυφώνεται την περίοδο των διακοπών, προκαλούν συναισθηματικό στρες που βλάπτει την υγεία

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 12/07/2018 08:00 |
Οταν οι σχέσεις ραγίζουν την καρδιά

Αναζητούμε ανθρώπινες σχέσεις για να μας «ζεστάνουν» την καρδιά. Ωστόσο κάποιες φορές οι σχέσεις αυτές μετατρέπονται σε πεδίο διαμάχης και συνεπακόλουθα σε πηγή άγχους. Οι καθημερινές τριβές και η υποβόσκουσα ένταση, η οποία κατά κανόνα κορυφώνεται την περίοδο των διακοπών αντί να ηρεμεί, αναστατώνουν την καρδιά τόσο συναισθηματικά όσο και βιολογικά.
«Πολλές έρευνες δείχνουν ότι το συναισθηματικό στρες βλάπτει την υγεία - για παράδειγμα, αυξάνει την πίεση και τον καρδιακό παλμό» εξηγεί η καρδιολόγος της Ιατρικής Σχολής του Johns Hopkins, Erin Michos. Οταν το στρες γίνεται χρόνιο, μοιραία χρονίζουν και οι βλαβερές επιπτώσεις του για την υγεία. Με τον καιρό η κατάσταση αυτή μπορεί να προκαλέσει βλάβη στην καρδιά, προειδοποιεί η ειδικός.
Και παρότι ο καθένας από εμάς βιώνει το στρες διαφορετικά, συγκεκριμένες συνθήκες στις ανθρώπινες σχέσεις φαίνεται να αυξάνουν τις πιθανότητες πυροδότησης του χρόνιου στρες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι αυτά ενός ανθρώπου ο οποίος εργάζεται ως φροντιστής με αποτέλεσμα να αγωνίζεται καθημερινά να ισορροπήσει ανάμεσα στις οικογενειακές και στις επαγγελματικές υποχρεώσεις ή κάποιου που έχει εγκλωβιστεί σε έναν αποτυχημένο γάμο ή ενός ατόμου που βιώνει ένα διαζύγιο.
«Νέες μελέτες δείχνουν ότι οι γυναίκες φαίνεται να είναι πιο επιρρεπείς στις επιπτώσεις του συναισθηματικού στρες» εξηγεί η Erin Michos. H ίδια επικαλείται έρευνα του 2015, η οποία δημοσιεύθηκε στην ιατρική επιθεώρηση «Circulation», με τους επιστήμονες να βάζουν στο μικροσκόπιο ασθενείς που είχαν υποστεί καρδιακή προσβολή.
Αυτό που διαπίστωσαν είναι ότι οι γυναίκες πέφτουν πιο συχνά «θύματα» του ψυχολογικού στρες, γεγονός που πιθανόν να εξηγεί και τη μικρότερη ανάρρωσή τους. Οπως δε φάνηκε από την ίδια μελέτη, το στρες που βίωναν οι γυναίκες αυτές πήγαζε από τις ενδοοικογενειακές εντάσεις, την ασθένεια ή τον θάνατο ενός αγαπημένου ανθρώπου. Αντιθέτως, η ίδια έρευνα έδειξε ότι οι λόγοι που οι άνδρες χάνουν την ηρεμία τους είναι κυρίως τα προβλήματα στην εργασία και τα οικονομικά εμπόδια.
Μια ακόμα μελέτη που δημοσιεύθηκε την ίδια χρονιά έδειξε πως το διαζύγιο αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για καρδιακή προσβολή, καταλήγοντας ότι οι γυναίκες είναι πιο ευαίσθητες. Μάλιστα, ο κανόνας ισχύει ανεξαρτήτως του αριθμού των διαζυγίων που μπορεί να υπογράψει κανείς.
Σημειώνεται δε ότι το καλοκαίρι και ιδίως η περίοδος των διακοπών αποτελούν αληθινή δοκιμασία για τις κακές σχέσεις, με αποτέλεσμα η θερινή ξεγνοιασιά να μετατρέπεται σε κρίση που οδηγεί στο διαζύγιο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι παλαιότερη έρευνα της Εταιρείας Μελέτης Ανθρώπινης Σεξουαλικότητας (ΕΜΑΣ) κατέληξε πως το ποσοστό των ζευγαριών που χωρίζουν κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών αγγίζει το 54%.
Ο καρδιολόγος συμβουλεύει. Οι ανθρώπινες σχέσεις είναι το αλατοτοπίπερο της ζωής, με τις υγιείς να λειτουργούν ρυθμιστικά κατά του στρες. Σε κάθε περίπτωση εν τούτοις, η καρδιολόγος του Johns Hopkins Erin Michos δίνει συμβουλές για την προαγωγή της ψυχολογικής ηρεμίας.
- Μιλήστε στον γιατρό σας: Εάν κάποιος εργάζεται ως φροντιστής (π.χ., ως νοσηλευτής ή προσφέρει εθελοντικά βοήθεια σε αγνώστους που το έχουν ανάγκη ή σε συγγενείς που είναι άρρωστοι και χρειάζονται φροντίδα) ή βιώνει την αγωνία ενός διαζυγίου, είναι καλό να το μοιραστεί με τον γιατρό του. Αλλωστε, οι έντονες αυτές καταστάσεις πιθανόν να πυροδοτούν συμπτώματα, συνεπώς οι σχετικές πληροφορίες θα βοηθήσουν στη σωστή διάγνωση. Ο ειδικός μπορεί να σας καθοδηγήσει να αναζητήσετε υποστήριξη ή να σας ζητήσει να παρακολουθείτε την υγεία σας πιο προσεκτικά.
- Πείτε όχι στις ανθυγιεινά «αντιστρεσογόνα»: «Αρκετοί προσπαθούν να χαλαρώσουν καπνίζοντας, πίνοντας ή καταναλώνοντας υπερβολικές ποσότητες φαγητού. Πρόκειται όμως για αναποτελεσματικές συνήθειες» σημειώνει η ειδικός.
- Φροντίστε τον εαυτό σας: Οι γυναίκες κατά κανόνα παραμερίζουν τις ανάγκες τους, βάζοντας τους άλλους σε προτεραιότητα. Δεν πρέπει όμως να παραμελούν το τσεκ-απ. Εξίσου σημαντικό είναι να ασχοληθεί κανείς με συνήθειες που τον ηρεμούν είτε πρόκειται για φυσική άσκηση είτε για αναζήτηση χαλαρών στιγμών με φίλους ή συγγενείς.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ