Δραστικές περικοπές δρομολογίων και ριζική αναδιάρθρωση του ισχύοντος καθεστώτος για τις άγονες αεροπορικές γραμμές, προβλέπει το προσχέδιο σχετικής απόφασης που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Το υπουργείο Μεταφορών, αποφάσισε την τροποποίηση από 1ης Οκτωβρίου 2016 των υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας, που έχουν επιβληθεί σε 28 άγονες τακτικές αεροπορικές γραμμές στο εσωτερικό της Ελλάδας.

Συγκεκριμένα, το νέο σχέδιο προβλέπει τη μείωση της επιδότησης των άγονων γραμμών περίπου κατά 50%. Εφόσον τελικά ισχύσει αυτό, αναμένεται να περιοριστούν κατά το ήμισυ τα δρομολόγια κυρίως προς τα νησιά, που σήμερα επιδοτούνται. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα μειωθούν οπωσδήποτε τα δρομολόγια που ήδη εκτελούνται, αλλά το βέβαιο είναι ότι θα μειωθεί ο αριθμός των δρομολογίων που λαμβάνουν την επιδότηση.

Πάντως, σύμφωνα με το νέο σχέδιο, εάν κανένας αερομεταφορέας δεν εκδηλώσει εγγράφως μέχρι τις 30 Ιουλίου 2016 στην ΥΠΑ, την πρόθεσή του για εκτέλεση τακτικών πτήσεων, χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα, σε μία ή περισσότερες από τις 28 άγονες γραμμές, από την 1η Οκτωβρίου 2016 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 η Ελλάδα θα περιορίσει την πρόσβαση σε ένα μόνον αερομεταφορέα για κάθε μια ή περισσότερες από τις γραμμές αυτές. Στην περίπτωση αυτή, θα χορηγήσει, κατόπιν υποβολής προσφορών, το δικαίωμα εκμετάλλευσης των άγονων γραμμών από την 1η Οκτωβρίου 2016.

Κριτήριο για την επιλογή των αερομεταφορέων, που θα κληθούν να εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη παροχή των υπηρεσιών για κάθε προκηρυχθείσα γραμμή, θα είναι το χαμηλότερο αιτούμενο συνολικό οικονομικό αντιστάθμισμα για την κάθε άγονη γραμμή.

Ειδικότερα, προβλέπεται ότι το μέγιστο καταβλητέο οικονομικό αντιστάθμισμα ετησίως ανά γραμμή, θα είναι π.χ. για τη γραμμή Αθήνα-Μήλος το ποσό των 1.000.000 ευρώ, για τη γραμμή Αθήνα-Νάξος το ποσό των 400.000 ευρώ, για τη γραμμή Αθήνα-Πάρος το ποσό των 12.000 ευρώ και για τη γραμμή Αθήνα-Σύρος το ποσό των 200.000 ευρώ.

Σε περίπτωση ισοδύναμων προσφορών ή προσφορών χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα, ως κριτήρια επιλογής μεταξύ αερομεταφορέων για την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού, θα είναι: Οι προτεινόμενες τιμές των ναύλων, ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων και η συχνότητα των δρομολογίων εβδομαδιαίως, καθώς και το δίκτυο των πωλήσεων, η δυνατότητα σύνδεσης με γραμμές του εξωτερικού, η αξιοπιστία του αερομεταφορέα σε προηγούμενη ανάθεση εκμετάλλευσης των γραμμών παροχής δημόσιας υπηρεσίας και η οικονομική κατάσταση του αερομεταφορέα.

Η νέα σύμβαση, σύμφωνα με το υπό διαβούλευση σχέδιο της ΥΠΑ για τις άγονες αεροπορικές γραμμές, θα αρχίσει να ισχύει από την 1η Οκτωβρίου 2016 και θα λήξει σε κάθε περίπτωση την 30η Σεπτεμβρίου 2020.