Το 1961 ο αμερικανός φωτογράφος Σλιμ Ααρονς βρίσκεται στην Αθήνα για να φωτογραφίσει τη σύγχρονη ελληνική μυθολογία. Ο φακός του συνθέτει συνδυασμούς δυνατών εικόνων που τονίζουν τη συνύπαρξη αρχαίων μνημείων, ελληνικής μόδας και μοντέρνων απολαύσεων. Ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο γίνεται τότε το φόντο στις αέρινες από μουσελίνα στράπλες δημιουργίες του Ντίμη Κρίτσα. Η πισίνα της οικίας Κανελλοπούλου γειτνιάζει παράξενα με τον βράχο της Ακρόπολης στον τελευταίο όροφο της μοντερνιστικής πολυκατοικίας στη γωνία Λεωφ. Αμαλίας και Φιλελλήνων. Σε αυτό το περιβάλλον, με θέα την αρχαιότητα, τα μαγιό των κυριών συναγωνίζονται σε σχέδιο και φόρμα για να κατακτήσουν επάξια τον τίτλο «κλασικά κομψό στυλ». Αλλωστε οι φωτογραφίες αυτές συνέθεσαν την ανεξίτηλη εικονογραφία του ελληνικού καλοκαιριού. Τα ίχνη της είναι τόσο ισχυρά, που τα κλισέ του Ααρονς έγιναν εικόνες αναφοράς και έμπνευσης στον τοίχο πολλών δημιουργών μόδας και αξεσουάρ, οι οποίοι επενδύουν στο νέο κύμα του ελληνικού τουρισμού για να δείξουν τη δουλειά τους, βασισμένη στον χαλαρό ρυθμό των διακοπών.

Πολλά είναι και σήμερα τα καλοκαιρινά τεύχη διεθνών τίτλων αλλά και οι προσωπικοί λογαριασμοί στο Instagram των πιο γνωστών ειδικών της μόδας που αναφέρονται στο ελληνικό καλοκαίρι. Πρωταγωνίστριες αυτής της ιδανικής συνθήκης αναδεικνύονται σήμερα οι Κυκλάδες. Με έμφαση στη Μύκονο, τη Μήλο και την Τήνο, οι στυλίστες της σύγχρονης μόδας ανεβάζουν τις εικόνες τους από παραλίες και γαλάζια νερά, μικρές λεπτομέρειες από την προσωπική τους γκαρνταρόμπα και τα τοπικά ευρήματά τους στις μπουτίκ των νησιών. Η φήμη της Μυκόνου ως τόπου εξαιρετικής φυγής είναι η πυξίδα κάθε ισχυρού λογότυπου από τους οίκους Dior, Gucci, Christian Louboutin έως τους επιδραστικούς παράγοντες του σημερινού ύφους, όπως η συλλογή Off_White, που ανοίγουν καταστήματα στο κυκλαδίτικο νησί πουλώντας ειδικές συλλογές με έμφαση σε τσάντες, καπέλα, τισέρτ και αθλητικά παπούτσια.

«Για να την αισθανθείς, πρέπει να πας εκεί και να ρουφήξεις τα ηλιοβασιλέματά της, να περπατήσεις τα στενά της, να κάνεις βόλτα το πρωί, να δεις πώς ζουν οι ντόπιοι, να αγοράσεις ζαρζαβατικά και αγριολούλουδα, να πάρεις τα ψάρια σου από την παγκάδα. Το πρωινό είναι το άλλο πρόσωπο της Μυκόνου» δηλώνει η Λίζη Μανωλά στο φωτογραφικό της ταξίδι που φέτος αποτύπωσε στο «The Mykonos Muse», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Assouline, συναθροίζοντας το δικό της σύγχρονο στερεότυπο για το «new sexy Greek style».

Σε αντιπαραβολή αυτής της διεθνούς αντανάκλασης, το ελληνικό καλοκαιρινό σέξι στυλ δημιουργείται από άλλα φίλτρα. Είναι η αναζήτηση της παράδοσης που καλείται να συγχρωτιστεί με έναν εκπρόσωπο του συρμού, του απόλυτα αναγνωρισμένου ως μόδα, ενώ ταυτόχρονα θα έχει διακριτικά στοιχεία, και του αρχαιοελληνικού παρελθόντος. Στα χρόνια του σύγχρονου συγκερασμού και της βιαστικής οικειοποίησης το μείγμα της μόδας με διεθνή απήχηση διαθέτει τα εξής συστατικά: μια ανάμνηση υφαντικής σε αργαλειό για ένα λευκό φόρεμα, λίγο ανεμελιά και αντοχή από τα δερμάτινα λεπτά σανδάλια των αρχαίων αγαλμάτων, τα μοτίβα της μεσογειακής βλάστησης τυπωμένα σε τσάντες ή άλλα ρούχα που συνοδεύουν την επιθυμία της απόδρασης στις Κυκλάδες, τόπο λήθης του καθήκοντος και των κοινωνικών ή επαγγελματικών ρόλων. Το βλέμμα των άλλων μίντια αλλάζει λοιπόν τη συνθήκη: το ελληνικό καλοκαίρι από έννοια εμπειρίας και σωματικότητας μετατρέπεται σε κάλεσμα φυγής με ειδικό εξοπλισμό.