Δίκτυο ποδηλατόδρομων σχεδιάζει να υλοποιήσει ο Δήμος Αθηναίων – ναι καλά διαβάζετε, δεν πρόκειται για αστείο – σε τέσσερις περιοχές της Πρωτεύουσας. Και όχι μόνο αυτό, προβλέπεται η τοποθέτηση ειδικών φαναριών για ποδήλατα, πικτογραμμάτων με το σήμα του ποδηλάτου στον δρόμο και Cycle Box στις διασταυρώσεις.

Η πρόταση περιλαμβάνει παρεμβάσεις άμεσης υλοποίησης στην 1η Δημοτική Κοινότητα (δρόμους Εξαρχείων), την 3η (οδός Αλκμήνης) την 6η (δρόμους στην περιοχή που ορίζεται μεταξύ των οδών Γ Σεπτεμβρίου-Μιχαήλ Βόδα-Αγίου Μελετίου-Ηπείρου και στην 7η (οδός Μομφεράτου). Τα συγκεκριμένα έργα περιλαμβάνουν συνύπαρξη ι.χ. και ποδηλάτου (cycle street) αλλά ακόμη και αποκλειστικές λωρίδες για ποδήλατο και βρίσκονται στη διαδικασία έγκρισης από τις Δημοτικές Κοινότητες. Για παράδειγμα στα μέσα Μαΐου η 6η Δημοτική Κοινότητα έδωσε την έγκρισή της για τα ποδηλατικά έργα που θα γίνουν στην περιοχή.

Ο σχεδιασμός για ποδηλατόδρομους στην καρδιά της Πρωτεύουσας δηλαδή μέσα στις γειτονιές της πόλης είναι ένα τεράστιο βήμα προόδου για την Αθήνα. Όμως όπως πάντα το μεγάλο ερώτημα είναι πότε θα υλοποιηθούν όλα αυτά.

Σε ό,τι αφορά το κόστος, ο Δήμος αναφέρει ότι για τη δημιουργία του Δικτύου του προτεινόμενου ποδηλατόδρομου στις 1η, 3η, 6η και 7η Δημοτικές Κοινότητες «προκαλείται δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού του Δ.Αθηναίων 1.730.468,49 ευρώ».

Στόχος του Δήμου Αθηναίων, όπως τονίζεται στη σχετική εισηγητική έκθεση της Διεύθυνσης Σχεδίου Πόλεως και Αστικού Περιβάλλοντος – Τμήμα Βιώσιμης Κινητικότητας, είναι η δημιουργία «ενός δικτύου ποδηλατόδρομων στην πόλη της Αθήνας, το οποίο θα συμβάλλει στην αύξηση αρχικά της ελκυστικότητας του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης και κατ’ επέκταση της χρήσης του από τους μετακινούμενους».

Πού θα γίνουν οι παρεμβάσεις

H πρόταση άμεσης υλοποίησης περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε 4 περιοχές του Δήμου Αθηναίων

-Περιοχή 1ης Δημοτικής Κοινότητας: Πρόκειται για δρόμους της περιοχής των Εξαρχείων

-Περιοχή 6ης: Δρόμοι στην πειροχή που ορίζεται μεταξύ των οδών Γ Σεπτεμβρίου-Μιχαήλ Βόδα-Αγίου Μελετίου-Ηπείρου.

-Δύο δρόμοι μεγάλου πλάτους η Μομφεράτου (7η) και η Αλκμήνης (3η) που μπορούν να να φιλοξενήσουν αποκλειστική υποδομή για ποδήλατο

Τι παρεμβάσεις θα γίνουν

-Προέκταση πεζοδρομίων

-Τοποθέτηση πικτογράμματος με το σήμα ποδηλάτου ανά 15μ. ανά 4 μ. στις διασταυρώσεις

-Διαγράμμιση σε σχήμα τετραγώνου κόκκινου χρώματος (Cycle Box) στις διασταυρώσεις με φανάρια για την αναμονή των ποδηλάτων

-Τοποθέτηση πρόσθετου σηματοδότη για το ποδήλατο στα φανάρια. Η πράσινη ένδειξή του θα ανάβει 5 δευτερόλεπτα νωρίτερα για τα ποδήλατα σε σύγκριση με το πράσινο για τα οχήματα.

Στην 6η Κοινότητα

Λόγω του περιορισμένου πλάτους των οδικών τμημάτων στην επιλεγείσα περιοχή – όπως σημειώνεται στην εισηγητική έκθεση – η εγκατάσταση υποδομής αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτων δεν κρίνεται δυνατή. «Συνεπώς προτείνεται η συνύπαρξη ποδηλάτων και ι.χ. οχημάτων.

Εξαίρεση αποτελεί η οδός Μιχαήλ Βόδα (τμήμα Ηπείρου – Αγορακρίτου) τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οποίας επιτρέπουν την εγκατάσταση αποκλειστικής υποδομής για την κυκλοφορία των ποδηλάτων, διαχωρισμένης είτε με κατάλληλη διαγράμμιση είτε με νησίδα ή κράσπεδο.