Ηταν ένας επίμονος τελειομανής. Ενας «αυτοκινητάς» που αγάπησε τα αεροπλάνα και λάτρεψε το γκολφ. Ενας αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας που από τη διανομή καυσίμων και το εμπόριο ελαστικών στην Κρήτη κατέκτησε τους αιθέρες όλης της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.

Ο Θεόδωρος Βασιλάκης, ιδρυτής και πρόεδρος της Aegean Airlines, της Autohellas – Hertz, εταιρειών εισαγωγής και εμπορίας αυτοκινήτων και άλλων εταιρειών στον χώρο του τουρισμού, «έφυγε» το βράδυ της Πέμπτης κλείνοντας σιγανά την πόρτα πίσω του.

Τα τελευταία χρόνια πάλευε σκληρά με την ασθένεια που τον ταλαιπωρούσε και κατάφερνε να βγαίνει νικητής. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα, η κατάστασή του είχε επιβαρυνθεί σημαντικά. Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν μπόρεσε να παραστεί πρόσφατα στην ανακοίνωση της αγοράς νέων αεροσκαφών από την Aegean, που ήταν ένα από τα πολυαγαπημένα του «παιδιά».

Οραματιστής, εργασιομανής και τελειομανής, πίστευε στον άνθρωπο και στην Ελλάδα, την οποία θεωρούσε μοναδικό τουριστικό προορισμό. Καθεμιά από τις επιχειρήσεις που δημιούργησε, ήταν γι’ αυτόν μια ξεχωριστή διαδρομή. Μάλιστα, όταν κάποτε του ζητήθηκε να εξηγήσει γιατί αρνήθηκε να ενδώσει σε προτάσεις εξαγοράς εταιρειών του ομίλου του από άλλους επιχειρηματικούς οίκους, άστραψε και βρόντηξε: «Οι υγιείς και οργανωμένες επιχειρήσεις δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν από τις προκλήσεις της ενιαίας αγοράς και θα πρέπει να μείνουν ελληνικές». Εξαγοράζονται, έλεγε, «όσες επιχειρήσεις δεν έχουν δύναμη και φοβούνται το μέλλον ή όσων εταιρειών οι μέτοχοι θέλουν να κερδοσκοπήσουν και να σταματήσουν να έχουν δραστηριότητα». Ο Θεόδωρος Βασιλάκης, «αναχωρώντας» προχθές, άφησε πίσω του ελληνικά όλα του τα δημιουργήματα.

Γεννήθηκε το 1940 στο Ηράκλειο Κρήτης. Πολλά μεσημέρια μετά το σχολείο, πήγαινε στα αμπέλια για να βοηθήσει, να δει και να μάθει. Το 1958 πήγε στην Αμερική, όπου σπούδασε Business Management. Ο πατέρας του ήταν διανομέας καυσίμων και συνεργαζόταν με την Texaco. Το 1961, επιστρέφοντας ο Θεόδωρος Βασιλάκης από την Αμερική, είχε εξασφαλίσει από την Texaco το δικαίωμα διανομής καυσίμων σε όλη την Κρήτη. Δύο χρόνια αργότερα, ίδρυσε τη Θεόδωρος Βασιλάκης ΑΕ, η οποία πέρα από τα προϊόντα της Texaco εμπορευόταν ελαστικά αυτοκινήτων, ποδήλατα, τρακτέρ και σκούτερ.

Παράλληλα, ο Θεόδωρος Βασιλάκης διέβλεπε ότι η Κρήτη θα αποτελέσει περιοχή ισχυρής τουριστικής ανάπτυξης. Δεν επέλεξε να εμπλακεί με ξενοδοχειακές δραστηριότητες, αλλά με τον χώρο του αυτοκινήτου που γνώριζε καλύτερα, και γι’ αυτό στράφηκε στον τομέα της ενοικίασης αυτοκινήτων.

Το 1966 ανέλαβε την αντιπροσώπευση της Hertz International για την Κρήτη. Οκτώ χρόνια αργότερα, πήγε στη Νέα Υόρκη και διαπραγματεύτηκε την εξαγορά της, ζητώντας την αντιπροσώπευση για όλη την Ελλάδα. H Hertz Hellas ήταν ζημιογόνος, οι Αμερικανοί δεν είχαν τίποτα να χάσουν και τον εμπιστεύτηκαν, πουλώντας την εταιρεία έναντι… 1 δολαρίου!

Στο μεταξύ, ο Θεόδωρος Βασιλάκης μετακόμισε στην Αθήνα με όλη την οικογένεια. Μετονόμασε τη Hertz Hellas σε Autohellas και επεκτάθηκε στον τομέα της εμπορίας αυτοκινήτων, αναλαμβάνοντας την αντιπροσώπευση διαφόρων εταιρειών (Opel, Seat, Saab, Ford, ΚΙΑ κ.λπ.)

Με τις αερομεταφορές «μπλέχτηκε» το 1994, εξαγοράζοντας από τους αδελφούς Σιμιγδαλά την Aegean Aviation, που με ιδιόκτητα Learjet εκτελούσε πτήσεις VIP από την Ελλάδα προς όλο τον κόσμο. Ομως, η «μεγάλη πτήση» στις αερομεταφορές ξεκίνησε το 1999 με την ίδρυση της Aegean Airlines, που είχε δύο ιδιόκτητα αεροσκάφη. Οσοι γνώριζαν καλά τον Θεόδωρο Βασιλάκη, υποστηρίζουν ότι μπορεί να ξεκίνησε από τον χώρο του αυτοκινήτου, αλλά το μεγάλο του πάθος ήταν η Αegean.

Στις 4 Μαρτίου 2009, λίγο πριν ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης της ΝΔ με τη MIG για την εξαγορά των Ολυμπιακών Αερογραμμών, ο Θεόδωρος Βασιλάκης προσπάθησε –μάταια –να μπει σφήνα στη συμφωνία, προτείνοντας την εξαγορά του πτητικού έργου της κρατικής εταιρείας, αντί 170 εκατ. ευρώ. Τριάμισι χρόνια αργότερα, στη διάρκεια των οποίων συντελέστηκαν πρωτοφανείς αλλαγές στην ελληνική αγορά, ο Θεόδωρος Βασιλάκης ξαναχτύπησε την πόρτα με τους ολυμπιακούς κύκλους, προσφέροντας αυτή τη φορά στη MIG 72 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του πτητικού έργου της.

Είχαν προηγηθεί 1.329 ημέρες που είχαν απ’ όλα. Το 2009 η πρόταση της Aegean απορρίφθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ. Ωστόσο, η οικονομική επιδείνωση της χώρας οδήγησε αναπόφευκτα στην πρώτη απόπειρα «γάμου», λίγους μήνες μετά.

Ομως, και αυτή τη φορά ο «γάμος» σκόνταψε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Τελικά, τον Οκτώβριο του 2013, με την έγκριση της Κομισιόν, ο Θεόδωρος Βασιλάκης πρωτοστάτησε σε ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά deals της Ελλάδας, στην εξαγορά της Olympic από την Aegean.

Στο μεταξύ, πριν η Ολυμπιακή περάσει στην Aegean, όταν ο νεοεισελθών στις αερομεταφορές Ανδρέας Βγενόπουλος δήλωνε πως «το πάρτι τελείωσε» (υπονοώντας τους ευνοϊκούς διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές), ο Θεόδωρος Βασιλάκης παρέμενε ψύχραιμος.

Στη μία και μοναδική απάντησή του, χωρίς να κατονομάσει τον Βγενόπουλο, είπε: «Το πάρτι (σ.σ.: του ανταγωνισμού) τώρα ξεκινάει». Και πρόσθεσε με νόημα: «Τον ανταγωνισμό η Αegean τον σέβεται, αλλά δεν τον φοβάται. Στο παρελθόν άνοιξαν και έκλεισαν 15 εταιρείες, αλλά η Αegean έμεινε όρθια…».

Η Aegean ήταν το δικό του «θαύμα», όμως το γκολφ ήταν το μεράκι του, και η ανάπτυξή του στην Ελλάδα ένα προσωπικό στοίχημα. Δεν φοβήθηκε να τα βάλει με οικολόγους που δυσφημούσαν το άθλημα ως επιβλαβές για το περιβάλλον. Μάλιστα, ως πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Aegean Airlines Pro-Am, τοποθέτησε την Ελλάδα στον διεθνή χάρτη των μεγάλων τουρνουά γκολφ.

Το πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής του, ωστόσο, ήταν πάντα η οικογένειά του. Η σύζυγός του και πολύτιμη συνεργάτριά του Εμμανουέλλα, τα παιδιά του Ευτύχης και Γιώργος και τα έξι εγγόνια του.

Ο Θεόδωρος Βασιλάκης πέθανε στις 17 Μαΐου 2018, σε ηλικία 78 ετών.